11.maijā Viļakas muzejā tika atklāta izstāde, kura veltīta bijušajām Vecumu, Kupravas un Žīguru dzelzceļa stacijām. Izstāde tapusi sadarbībā ar Latvijas Dzelzceļa vēstures muzeju.
Dzelzceļš vienmēr ir bijis nozīmīgs gandrīz visos vēsturiskajos procesos, arī pie mums Viļakā jeb senajā Marienhauzenā. Jau grāfu Lippe Lipsku laikā tika izveidota Marienhauzenas jeb Vecumu dzelzceļa stacija, lai no lielās Marienhauzenas muižas varētu izvest kokmateriālus un dažādas eksporta preces. Izveidojot Vecumu staciju, tā kļuva par nozīmīgu kultūras, sabiedrisko un vēsturisko notikumu vietu. Brīvības cīņās, II pasaules kara laikā blakus dzelzceļam atradās Vecumu lidlauks “Luftwaffe, īpaša nozīme tam bija padomju laikā, kad blakus Vecumu stacijai tika izveidota naftas bāze, kas apgādāja visu bijušo Balvu rajonu ar naftas produktiem u.c.
Žīguru dzelzceļa stacija izveidota kokmateriālu izvešanai, jo Žīguru pagasts ir vismežainākais pagasts Latvijā. Žīguru stacijai īpaša nozīme bija padomju laikā, kad tika izveidota Žīguru mežrūpniecības saimniecība. Daudzi atceras slaveno Žīguru MRS, kura ēkas tika izveidotas netālu no dzelzceļa un pa kuru tika izvests ļoti liels daudzums kokmateriālu. Ar dzelzceļa stacijām saistās arī melnās vēstures lappuses - deportācijas. Kupravā padomju laikā bija vērojams tās uzplaukums, jo no Kupravas stacijas eksportēja drenu cauruļu rūpnīcas caurules un keramzīta materiālu. Pa dzelzceļu tika pārvadīti dažādi materiāli kolhoziem un padomju saimniecībām.
Īpaši tuva cilvēkiem bija nokļūšana līdz Rīgai ar vilcienu. Diemžēl jāsaka, ka daudzi no jaunās paaudzes, kuri dzīvo Viļakā vai tās apkārtnē, vilcienu ir redzējuši pāris reizes, jo vilciena sliedes no visām trīs dzelzceļa stacijām ir noņemtas. Izstādē skatāmas vairākas fotogrāfijas un eksponāti - formas tērpi, sakaru ierīces, vilciena stacijas makets un citi priekšmeti. Dzelzceļa stacijas bija ļoti pozitīvi ietekmējušas Viļakas apkārtnes saimniecisko darbību visu 20.gs. Mūsdienās šo dzelzceļa sliežu vietā izveidots velo maršruts - zaļie ceļi.
Paldies par atbalstu izstādes veidošanā sakām: Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejam, novadpētniekiem Dzintaram Dvinskim un Marutai Brokānei, Balvu Centrālajai un Vecumu bibliotēkām, kā arī Viļakas kultūras nama pasākumu organizatoram, muzikantam Normundam Orlovam, kurš rūpējās par muzikālo noskaņojumu izstādes atklāšanā.
Foto: Marija Boldāne