“Kas par to atbildēs?” tā sociālajā platformā Facebook jautā Baltinavas vidusskolas direktors, Balvu novada domes deputāts Imants Slišāns, izsakot savu viedokli par 9.klašu centralizēto eksāmenu norisi un rezultātu saņemšanu. Plašāk ar I.Slišāna viedokli iespējams iepazīties ŠEIT!
Atsaucoties uz šo un vairākām sūdzībām pašvaldībai un Izglītības pārvaldei, Balvu novada domes Izglītības, kultūras un sporta jautājumu komitejas priekšsēdētāja Aija Mežale sasauca ārkārtas komitejas sēdi, kurā tika izskatīts viens jautājums par devīto klašu centralizēto eksāmenu norisi un rezultātiem.
Balvu novada Izglītības pārvaldes vadītāja Inese Circene informēja par situāciju, kāda ir radusies pēc devīto klašu centralizētajiem eksāmeniem, pastāstot, ka visā valstī ir tādas izglītības iestādes, kur skolēni nenokārtoja eksāmenus. Tajā pašā laikā pēc dažām dienām saņēma uz skolām ziņu, ka šie skolēni ir nokārtojuši. Ir bijušas izglītības iestādes, kur nosvinēti izlaidumi, un tikai pēc izlaidumiem saņemta ziņa, ka viņi nav nokārtojuši eksāmenu, kas nozīmē, ka viņiem atkārtoti ir jāmācās 9.klasē otru gadu.
Protams, tas ir skāris arī Balvu novadu, jo 20.jūnijā uz Izglītības pārvaldi tika saņemta Valsts izglītības satura centra (VISC) vēstule, par tiem skolēniem, kuri centralizētajos eksāmenos nav saņēmuši 10 % jeb nav nokārtojuši eksāmenu. Protams, tas tika paziņots arī skolām. Jau nākošajā dienā Izglītības pārvalde saņēma zvanu no Baltinavas vidusskolas direktora Imanta Slišāna, ka, saņemot sertifikātus, viņi redz, ka šie divi skolēni ir tomēr nokārtojuši eksāmenus.
Līdzīga situācija bija arī Stacijas pamatskolā. Atverot centralizēto eksāmenu rezultātus, direktore Ruta Bukša uzreiz sapratusi, ka vērtējums ir neadekvāts skolēnu zināšanām, kādā viņi bija novērtēti. Direktore uzreiz bija gatava iesniegt apelāciju, jo arī redzēja, ka viens skolēns nav nokārtojis angļu valodu. Nākamajā dienā izrādījās, ka skolēns angļu valodu tomēr ir nokārtojis. Uzreiz tika zvanīts vecākiem, kuri, protams, priecājās, ka eksāmens ir nokārtots, tajā pašā laikā vecāki ar skumjām bija stāstījuši, kā šis bērns pa nakti bija pārdzīvojis un raudājis. Jāatzīmē, ka viņš arī nesen bija pārcietis galvas operāciju, un pastāv bažas, vai šis pārdzīvojums neatstāja iespaidu uz tālāko bērna veselību.
Stacijas pamatskolā viens skolēns nebija nokārtojis arī matemātikas eksāmenu, protams, bērns nepiedalījās izlaidumā, saņēma liecību, jau bija noskaņojies, ka turpinās mācības otru gadu. Taču pārsteidza ziņa 26.jūnijā, ka no Izglītības un zinātnes ministrijas Informācijas tehnoloģiju departamenta direktora vietnieka uz skolu, nevis uz Izglītības pārvaldi, tika saņemti e-pasti, ka viņi bija ģenerējuši visus eksāmenu rezultātus, kā rezultātā tajā pašā matemātikā visiem bērniem rezultāti bija uz pusi lielāki. Ja iepriekš, piemēram, bērnam sertifikātā bija 20%, tad tagad – 40%, angļu valodā un latviešu valodā viss sakrita. Līdz ar to skolēns, kurš nepiedalījās izlaidumā un kurš beidza ar liecību, beigās izrādās, ka viņš tomēr ir nokārtojis centralizēto eksāmenu matemātikā.
Izglītības un zinātnes ministrijas Informācijas tehnoloģiju departaments atzīst, ka ir pamanījuši tehniskas un gramatiskas kļūdas. “Bet vai atbildīgās personas aizdomājas, kādas emocijas ir pārdzīvojis bērns, ģimene, skola, pedagogi? Bērnam tas bija pirmais nopietnais eksāmens, un viņam sanāca šādi pārdzīvojumi! Kāda ir ticība izglītībai?” jautā Inese Circene, turpinot, ka Izglītības pārvalde izsaka neapmierinātību ar radušos situāciju, morālo kaitējumu skolēniem, vecākiem, pedagogiem, izglītības iestāžu vadītājiem, uzskatot, ka ir nodarīts morālais kaitējums, grauts izglītības iestāžu tēls, ietekmēts arī vietējās sabiedrības viedoklis par izglītības kvalitāti šajās izglītības iestādēs, tāpēc vēlas vērsties pie atbildīgajām amatpersonām, lai izvērtē radušos situāciju, atbildīgo personu rīcību, veicot publisku centralizēto eksāmenu analīzi, kāpēc radusies tieši šī situācija, jo šāda situācija turpmāk nedrīkst tik pieļauta centralizēto eksāmenu organizēšanā! “Mēs visi esam par izglītības kvalitāti, bet negribam atbalstīt eksperimentus, kas nodara kaitējumu gan skolēniem, gan vecākiem, gan arī grauj izglītības iestāžu tēlu!” sarunas noslēgumā teica Inese Circene.
Balvu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja vietniece Sandra Kapteine atbalstīja Izglītības pārvaldes aicinājumu sagatavot oficiālu vēstuli no pašvaldības ar lūgumu skaidrot radušos situāciju, pievienojot vēl klāt lūgumu, lai būtu personīga atvainošanās katrai iesaistītā bērna ģimenei.
Arī deputāte Ruta Cibule atbalsta oficiālas vēstules sūtīšanu atbildīgajām institūcijām, pievienojot atvainošanos katrai ģimenei, kura saskārusies ar kļūdu rezultātu saņemšanā, un lūgt paskaidrot par centralizēto eksāmenu kārtību, kāda tā bija paredzēta un kāpēc tika mainīta, un kas par to atbildīgs, kuras ministrijas amatpersonas par to bija atbildīgas, un kādi disciplinārie vai cita veida sodi viņiem ir piemēroti par šo darbu nekvalitatīvu veikšanu.
Imants Slišāns piekrita Rutas viedoklim, norādot, ka šo vēstuli vajadzētu adresēt izglītības un zinātnes ministrei Andai Čakšai un VISC vadītājai Lienei Voroņenko, no pārējiem deputātiem vēl tika lūgts pievienot ministru prezidentu Krišjāni Kariņu un Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisiju.
Balvu novada domes deputāts Egons Salmanis, piekrītot pārējo deputātu viedoklim, atzīmēja, ka svarīgi pašvaldībai ir saņemt atbildi, ka nākamajos gados šāda situācija centralizēto eksāmenu norisē neatkārtosies.
Balvu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Sergejs Maksimovs arī akcentēja to, ka situācija ar 9.klašu eksāmenu rezultātu paziņošanu nav pieņemama, kā arī aicināja izvērtēt vispār centralizēto eksāmenu lietderību 9.klasēm, piebilstot, ka šī gada rezultāti parādīja arī pandēmijas sekas. Priekšsēdētājs vēlreiz uzsvēra, ka atbildīgajiem ir jāsniedz skaidrojums, kā tas varēja notikt, ka vienā brīdī rezultāti uz pusi samainījās? Šeit rodas neuzticība ne tikai skolotājiem, skolai, Izglītības pārvaldei, domei, “tas vispār ir tāds spļāviens sejā valstiskumam, tas grauj uzticamību valstij!”
Deputāte Sandra Kindzule arī atbalsta šādas vēstules rakstīšanu, akcentējot, ka tai ir jābūt pietiekoši skarbai, savelkot to kopā arī ar plānotajām reformām izglītības sistēmā, cik tās ir pamatotas, uz kādiem datiem tās ir balstītas, jo varbūt tie arī nav uzticami. Jāprasa atbildība no atbildīgajām amatpersonām, lai atbild ar amatiem, ja vajag!
Komitejas noslēgumā visi bija vienisprātis, ka šīs nedēļas laikā tiks sagatavota vēstule, ar kuras saturu tiks iepazīstināti arī novada iedzīvotāji.