Balvu sākumskola
Mācību vizītes ESF projekta "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" ietvaros

ESF projekta "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" (Nr.8.3.2.2/16/I/001) ietvaros Balvu sākumskola organizēja divas mācību vizītes STEM (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes un matemātika) un vides jomā.

28.novembrī Balvu sākumskolas skolēni kopā ar skolotājām Gunitu Pugeju un Karīnu Žīguri devās uz Daugavpils Inovāciju centru, kur var daudz eksperimentēt, sasaistīt mācību saturu ar reālo dzīvi un digitālo vidi. Vispirms skolēni piedalījās nodarbībā “Lielās ķīmijas mazie noslēpumi”, kuras laikā tika izzinātas ķīmijas krāsainās nianses un pārbaudītas dažādu pārtikas produktu mijiedarbības. Nodarbības vadītāja gan demonstrēja, gan iesaistīja skolēnus dažādu interesantu eksperimentu norisē. Skolēni ar eksperimentu palīdzību noskaidroja, kā pašiem pagatavot vulkānu, kā piepildīt balonu ar gaisu, izmantojot dažādas vielas, noskaidroja arī dažādu vielu blīvumu. Daudz tika runāts par drošību eksperimentu laikā - kā pareizi smaržot dažādas vielas, kāpēc uzmanīgi jāizmanto etiķis, turklāt katra eksperimenta veikšanas laikā obligāti bija jālieto aizsargbrilles. Skolēni apliecināja ne tikai labas zināšanas dabaszinībās, bet arī savas svešvalodu zināšanas, jo, gatavojoties eksperimenta veikšanai, vadītāja lika visiem skaitīt angliski no 1 līdz 5 un atpakaļ. Daugavpils Inovāciju centrā vairāk nekā 940m2 platībā vairākās zālēs ir izvietotas arī dažādas interaktīvas ekspozīcijas STEM un uzņēmējdarbības jomās, kas ļauj ieraudzīt un izprast fiziku, ķīmiju, bioloģiju un citas zinātnes vienkāršā veidā. Skolēniem bija iespēja apskatīt, kā darbojas magnēti ar vienādiem poliem un pretpoliem, pētīt “Digitālo zemeslodi”, digitāli iepirkties virtuālā lielveikalā, vērot vienkāršo mehānismu darbību, ar virves palīdzību paceļot un tad nolaižot platformu ar sevi, spēlēt dažādas galda spēles. Katrs skolēns atrada sev piemērotāko izklaides un izaugsmes eksponātu. Visvairāk bērniem patika eksponāts “Vāveres ritenis”, kurā aktīvi skrienot, ar savu saražoto enerģiju varēja uzlādēt savu mobilo telefonu uz bezvadu uzlādes stacijas. Skolēni noskatījās arī interesantu, pamācošu filmu par ūdeni, kā tas tiek lietots un vai tiek lietots lietderīgi.

Savukārt 30.novembrī skolēni kopā ar skolotājām Gunitu Pugeju un Tamāru Vasiļjevu devās uz Cēsu Kosmosa izziņas centru. Šī bija ļoti laba iespēja praktiski darboties modernajā objektā, kurā ir gandrīz 50 interaktīvi eksponāti. Visos trijos izziņas centra stāvos skolēnu darbu vadīja konsultante. Kosmosa izziņas centra ekspozīcijas pirmajā stāvā izvietoti ar kosmosu saistītu objektu modeļi – roboti, satelīti, roveri, raķešu dzinēji, kā arī pašu raķešu modeļi, kuru patiesos izmērus palīdz iztēloties salīdzinājums ar Brīvības pieminekļa vai Pēterbaznīcas apjomu. Vislielākais eksponāts – Starptautiskās kosmosa stacijas replika ir izbūvēta divos stāvos. 2.stāva modelī varēja iejusties astronautu ikdienā, aplūkot vadības centru, iemēģināt astronautu trenažieri, izpētīt nelielās guļamtelpas. Ekspozīcija stāstīja arī par Marsa kolonizāciju, kā cilvēks varētu dzīvot uz kādas citas planētas un kas ir galvenie zinātnieku izaicinājumi, piemēram, kā saražot elektrību, skābekli un degvielu, atrodoties uz citas planētas. Skolēniem patika vadīt robotu, ar kura palīdzību var izrakt regolītu, kas klāj Marsa virsmu. 3.stāvā bija aplūkojama Saules sistēma, dažādi satelītattēli un iespēja izmēģināt astronautu fiziskos un psiholoģiskos treniņus, bet interaktīvajos ekrānos lasīt par kosmosa izpēti, zemes novērošanu un citu planētu apdzīvošanas plāniem. Bērni uzzināja, ka daudzas tehnoloģijas, piemēram, telefoni, šodien ir pieejamas, pateicoties kosmosa izpētei. Jau pašā sākumā skolēni tika sadalīti desmit nelielās grupās. Pēc objektu izpētes katrā stāvā bija neliels konkurss – katra grupa atbildēja uz jautājumiem par izzināto, piemēram, kādai planētu grupai pieder Jupiters un Saturns? Uz kuru planētu līdz 2050.gadam dosies cilvēks?  Kāpēc astronauta tērpa viena no funkcijām ir bruņuveste? Vislabākie rezultāti bija 4.a klases komandai “Neptuns” – Alise Plešanova, Matīss Naglis, Deniss Jurjāns.

Mācību vizītes bija aizraujoša un izglītojoša pieredze visiem dalībniekiem. Paldies Daugavpils Inovāciju centra un Cēsu Kosmosa izziņas centra darbiniekiem!

Paldies projekta "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" koordinatorei Balvu novada Izglītības pārvaldes ekonomistei Ievai Sīlei par atbalstu un palīdzību!

ESF fonda logo

Gunita Pugeja

Direktores vietniece izglītības jomā
sakumskola [at] balvi.lv