Izglītība

12.martā Alūksnes, Balvu, Gulbenes, Krāslavas un Madonas novadu pedagogu profesionālās pieredzes forumā “Augam kopā” Gulbenes novada vidusskolā matemātikas mācību jomas  pieredzes stāstu sesijā tika piedāvāti dažādi radoši un mūsdienīgi risinājumi, kā audzināšanu integrēt mācību procesā, vienlaicīgi veicinot matemātikas apgūšanu.

Atsaucoties uz Ministru kabineta noteikumos Nr. 480 definēto audzināšanas mērķi, kas paredz nodrošināt iespēju katram izglītojamam kļūt par krietnu cilvēku, tikumisku, rīcībspējīgu un atbildīgu personību sabiedrībā, veicināt izglītojamā izpratni par vērtībām un tikumiem, sekmējot to iedzīvināšanu, bagātināt kultūrvēsturisko pieredzi, stiprināt piederību un lojalitāti Latvijas valstij un Latvijas republikas Satversmei, katrs pedagogs savā pieredzes stāstā dalījās ar idejām, kā tas reāli notiek dzīvē.

Balvu profesionālās un vispārizglītojošās vidusskolas matemātikas skolotāja un novada matemātikas mācību jomas koordinatore Benita Urtāne dalījās ar savu pieredzes stāstu “Audzināšanas jautājumu integrēšana matemātikas stundās”. B.Urtāne akcentēja, ka būtisks ir paša skolotāja personīgais paraugs un attieksme, līdz ar to skolotāja ir vienojusies ar izglītojamajiem par  noteikumiem izglītojamajiem pirms stundas: ierašanās kabinetā pēc pirmā zvana, telefona ievietošana telefonu “viesnīcā” (izglītības iestādē pedagogu vadībā kokizstrādājumu programmas audzēkņu izgatavotas īpašas kastītes ar nodalījumiem telefonu ievietošanai). B.Urtāne iepazīstināja klātesošos ar to, kā izglītības iestādes vērtības DARI – drosme, atbildība, radošums, izaugsme tiek iedzīvinātas matemātikas stundās.  Organizējot jēgpilnu un rosinošu mācību procesu, skolotāja cenšas iesaistīt un atbalstīt ikvienu izglītojamo, lai katrs labi justos klasē (labbūtība), būtu pozitīvas attiecības starp izglītojamajiem, katrs varētu mācīties atbilstoši savam potenciālam (izglītojamā spējas, vajadzības un intereses). Lai paaugstinātu izglītojamo mācīšanās prasmes un mācību sasniegumus,  ļoti svarīga ir  visu audzēkņu iesaistīšana ikdienas mācību procesā.  B.Urtāne dalījās pieredzē ar mācību metodēm un paņēmieniem,  kas veicina matemātikas apgūšanu, kā arī izglītojamā personības pilnveidošanu.

Madonas pilsētas vidusskolas skolotājas Vera Gutāne, Jekaterina Ļitvina, Dace Radvilaviča dalījās pieredzē ar stāstu “ Latvju rakstu zīmes un matemātika”. Matemātikas stundās 5. - 11. klasē, nostiprinot zināšanas un prasmes par koordinātu plakni un funkciju konstruēšanu, jēgpilni izmantojot digitālos rīkus, izglītojamajiem bija iespēja apzināties latvju zīmju un rakstu vēstījumu tautas dzīves ciklā, kopjot tradīcijas un modinot patriotismu, veicinot piederību Latvijai, vēsturi un simbolu jēgu. Skolotājas piedāvāja  dažu matemātikas stundu organizēšanas piemērus.

Gulbenes novada Rankas pamatskolas skolotāja Sigita Petrovska dalījās pieredzē ar Erasmus+ projektā apgūto  – interaktīvo spēļu izmantošanu matemātikas stundās 5. - 9. klasē kā līdzekli izglītojamo audzināšanas procesa pilnveidei. Apguvām platformu www.garticphone.com,  izmēginot, kā tā darbojas, izmantojot kā spēli un uzklausot skolotājas pieredzi, kā to var izmantot jēgpilni matemātikas stundās. Atsaucām atmiņā platformas www.jeopardylabs.com  izmantošanas iespējas gan matemātikas zināšanu nostiprināšanai, gan klases stundu organizēšanai.

Gulbenes novada vidusskolas skolotāja Dace Freimane akcentēja, kā  matemātikas zināšanas un prasmes var  lietot latvju zīmju raksta veidošanai, paplašinot izglītojamo izpratni par latvju zīmēm, stiprinot piederības sajūtu, vienlaicīgi padarot šo procesu personisku. Izmantojot savus dzimšanas datus, katrs dalībnieks izveidoja savu rakstu zīmi, izkrāsojot savu dzimšanas dienu, izmantojot reizrēķina zināšanas.

Paldies par gūto pieredzi, jēgpilni pavadīto laiku un kopā būšanu!

Informāciju sagatavoja: matemātikas mācību jomas koordinatore Benita Urtāne