No šī gada 10.-14. februārim norisinājās Nordplus projekta „Ecological Thinking Within Our Minds” NPJR-2024/10231 mobilitāte Somijā, Pyhäjoki. Balvu Valsts ģimnāziju šajā mobilitātē pārstāvēja desmit skolēni – Marta Pennere, Marija Maslovska, Sofija Paula Timošenko, Elizabete Vaickovska, Patrīcija Ķirsone, Martijs Krakops, Artjoms Kovšovs, Keita Zaharāne, Rēzija Ozola, Naula Laicāne un divas skolotājas – Irīna Krivošejeva un Guna Dreimane. Projekta aktivitātēs piedalījās arī desmit skolēni no Lietuvas, Silales r.Kvedarnos Kazimiero Jauniaus ģimnāzijas un uzņemošās skolas skolēni.
Pirmajā projekta dienā devāmies ekskursijā pa skolu, piedaloties dažādās meistarklasēs guvām priekšstatu par somu izglītības sistēmu un mācību metodēm. Saaren skola, kas atrodas Somijā, Pyhäjoki pilsētā, ir pamatskola, kur var iegūt izglītību no 1. līdz 9. klasei. Skola tika atklāta 2022. gadā. 2024. gadā Saaren pamatskola tika atzīta par gada skolu Somijā, pateicoties tās augstajiem izglītības standartiem un veiksmīgajai sadarbībai ar skolēniem un viņu ģimenēm. Šajā skolā tiek piedāvāta individuāla pieeja mācībām, kas veicina radošumu un empātiju. Skolas kopējais skolēnu skaits ir aptuveni 300 un tajā strādā apmēram 50 darbinieku. Skola ir izcili aprīkota un tas darbības pamatprincipi ir saistīti ar izglītojošiem risinājumiem, kas ļauj skolēniem attīstīt savas spējas dažādos priekšmetos un dzīves jomās.
Otrajā dienā skolēni uzzināja par Somijas galvenajiem enerģijas resursiem, īpašu uzmanību pievēršot vēja enerģijai, un piedalījās Somijas nacionālo ēdienu vakarā. Vēja enerģijas kompānijas (WPD) pārstāves Riikka Hietala un Emma Berkovits sniedza ieskatu par uzņēmuma darbību un projektu. WPD Suomi ir Vācijas uzņēmuma WPD grupas uzņēmums, kas specializējas atjaunojamās enerģijas jomā, īpaši vēja un saules enerģijas projektos Somijā. Uzņēmums tika dibināts 2007. gadā, lai attīstītu vēja enerģijas projektus Somijā, un tas ir viens no vadošajiem spēlētājiem Somijas enerģētikas pārejā uz atjaunojamo enerģiju. WPD Suomi arī aktīvi sadarbojas ar vietējām kopienām un uzņēmumiem, nodrošinot, ka vēja enerģijas projekti nes labumu ne tikai ražojot zaļo enerģiju, bet arī radot darba vietas un atbalstot vietējos projektus. Pēcpusdienā skolēniem bija unikāla iespēja izbaudīt ziemas makšķerēšanu, kas ir populāra aktivitāte šajā valstī, īpaši ziemas mēnešos. Ziemas makšķerēšana Somijā ir sena tradīcija, un tā ietver neliela cauruma izurbšanu ledū un makšķerēšanu, kas prasa gan pacietību, gan arī zināšanas un prasmes, tādējādi šī makšķerēšanas nodarbība ne tikai veicināja skolēnu fizisko aktivitāti un izpratni par tradīcijām, bet arī sniedza vērtīgas zināšanas par vides aizsardzību.
Trešajā dienā notika izzinošās nodarbības par Baltijas jūru, tās vides problēmām, kā arī par nepieciešamību aizsargāt to ekosistēmu. Skolēniem tika stāstīts par Baltijas jūras draudiem, piesārņojumu un pārmērīgu zveju, un par to, cik svarīgi ir saglabāt jūras tīrību un dzīvotspēju. Tika apmeklēta arī vietējā atkritumu šķirotava, kur dalībnieki guva praktisku ieskatu atkritumu pārstrādes procesos un ilgtspējīgā dzīvesveidā. Dienas izskaņā dalībnieki guva izpratni par pārtikas piegādes ķēdēm, ilgtspējību un savu patēriņa paradumu ietekmi, piedaloties praktiskā nodarbībā „Ēdienu izcelsme”. Skolēni pētīja pārtikas izcelsmi, saprotot tās transportēšanas ceļus un analizējot ietekmi uz vidi un ekonomiku.
Ceturtajā dienā devāmies ekskursijā uz pilsētu Raahe, kur apmeklējām divus muzejus. Crown Granary muzejs ir īpaši slavens, jo tur var apskatīt pasaulē vecāko saglabājušos niršanas tērpu – The Old Gentleman of Raahe. Šis vēsturiskais artefakts ir unikāls piemineklis senajai jūrniecības vēsturei un tehnoloģiju attīstībai. Muzejā atrodami arī citi eksponāti, kas saistīti ar pilsētas tirdzniecības un kuģniecības vēsturi. Packhouse muzeja kolekcijā ietilpst 19. gadsimta artefakti, kurus jūrnieki atveduši no dažādām pasaules malām – navigācijas rīki, kuģu modeļi un eksotiski suvenīri. Blakus muzejam atrodas milzīga melnā enkura skulptūra, kas simbolizē pilsētas bagāto jūrniecības mantojumu. Turklāt muzejs piedāvā eksponātus par pilsētas kultūras un ikdienas dzīvi, tostarp senus traukus, tekstilizstrādājumus un kokgriezumus no viduslaiku perioda.
Visbeidzot piektajā dienā skolēniem bija iespēja kopā ar somu skolēniem piedalīties mācību stundās, savukārt skolotājas vēroja mācību procesu. Šajā dienā skolā notika arī skaists pasākums. Vanhojen tanssit ir tradicionāls pasākums Somijas vidusskolās, kas līdzīgs izlaiduma ballei. Tas notiek februārī, kad trešā gada skolēni beidz mācības un sāk gatavoties gala eksāmeniem. Otrā gada skolēni, kas pēc tam kļūst par vecākajiem skolā, atzīmē šo pārmaiņu ar svinīgu deju pasākumu. Pasākumā tika izpildītas vēsturiskas dejas, tādas kā Polonēze, Valsis, Quadrille un citas dejas. Dalībnieki tērpās formālos tērpos, īpašu uzmanību piesaistīja meiteņu garās vakarkleitas. Deju programmu skolēni apguva jau no rudens, mācoties dejot sporta stundās.
Projektā skolēni dzīvoja viesģimenēs, kas palīdzēja attīstīt prasmi pieņemt atšķirīgo un citādo. Kā atzīst projekta dalībnieki, dzīvošana viesģimenēs mācīja pacietību, jo dažkārt bija grūti pierast pie somu ikdienas paradumiem. Tomēr tas deva iespēju dziļāk izprast somu ikdienas dzīvi un tradīcijas. Ģimenes bija sagatavojušas dažādas izzinošas un izklaidējošas aktivitātes, kas ļāva skolēniem vēl vairāk iepazīt Somiju.
Projekta dalībnieki pateicas somu ģimenēm par viesmīlību, iespēju pilnveidot valodas un komunikācijas prasmes, mācīties patstāvību un iegūt jaunu pieredzi, kas bagātinājusi viņu dzīvi un izpratni par citām kultūrām. Dalība šajā projektā veicinājusi ne tikai akadēmisko un sociālo prasmju attīstību, bet arī motivējusi skolēnus pievērsties ilgtspējīgai attīstībai un ekoloģiskai domāšanai ikdienā.
Informācija: projekta koordinatore Irīna Krivošejeva