Viena no pašvaldības autonomajām funkcijām ir nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus. Lai nodrošinātu funkcijas izpildi, ir nepieciešami kvalificēti sociālā darba speciālisti. Šo prasību nosaka arī normatīvie akti sociālajā jomā.
Balvu novada pašvaldībā ir dažādas sociālās jomas iestādes, kuras sniedz svarīgus pakalpojumus iedzīvotājiem, un sociālā darba speciālisti ir pamats iestāžu funkciju nodrošināšanai, un tā ir Sociālā pārvalde, tās struktūrvienības - Dienas aprūpes centrs Viļakā un Benislavā, Daudzfunkcionālais sociālo pakalpojumu centrs Balvos, grupu dzīvokļi Balvos un Viļakā. Kvalificēti darbinieki ir pamats arī kvalitatīvam sociālas aprūpes pakalpojumam institūcijās – pansionātā “Balvi”, sociālās aprūpes centrā “Rugāji”, Viļakas sociālā aprūpes centrā un Šķilbēnu sociālās aprūpes mājā. Organizējot darbu, iestāžu vadītāji saskaras ar darbinieku trūkumu, un pieteikšanās uz vakancēm tiek rīkotas vairākkārtīgi.
Lai motivētu jauniešus, gan arī atbalstītu strādājošus darbiniekus, kas apgūst sociālā darba speciālista profesiju, Sociālā pārvalde nāca ar iniciatīvu piešķirt stipendijas studējošajiem, un, izskatot un saņemot pozitīvu Sociālās un veselības aprūpes jautājumu komitejas atzinumu, 2023.gada 24.augusta domes sēdē tika pieņemti saistošie noteikumi “Kārtība, kādā Balvu novada pašvaldība piešķir stipendijas studentiem, kuri studē pašvaldības atbalstītās sociālā darba speciālistu studiju programmās”. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir noteikt kārtību, kādā Balvu novada pašvaldība, veicinot jaunu darbinieku piesaisti pašvaldībā, piešķir stipendijas studējošām personām sociālā darba speciālistu studiju programmās, tostarp nosaka stipendiju apmēru un nosacījumus līguma noslēgšanai, stipendijas izmaksas apturēšanai un izbeigšanai. 5.septembrī saņemts Vides aizsardzības un reģionālās ministrijas pozitīvs atzinums, kas nozīmē, ka tuvākajā laikā, pēc publicēšanas tīmekļvietnē www.likumi.lv, tie stāsies spēkā un varēs uzsākt plānotās aktivitātes.