Izglītība

Gada nogalē pēc Ziemassvētkiem vēstures skolotāji tikās tiešsaites sanāksmē Zoom platformā, lai pārrunātu aktualitātes un dalītos ar labās prakses piemēriem. Sociālās un pilsoniskās mācību jomas koordinatore Mudīte Stepanova runāja par vēstures valsts 28.olimpiādes norisi un rezultātiem. Lepojamies ar Viļakas Valsts ģimnāzijas 9.klases izglītojamo Alekseju Garderu, kurš uzaicināts uz valsts posmu (skolotāja Aija Leitena). M.Stepanova runāja par iespēju  izglītojamajiem piedalīties radošo darbu un pētījumu konkursā “Vēsture ap mums” (konkursa šī mācību gada tēma ir ”Aizmirstais vēstures un kultūras piemineklis”), kā arī eseju konkursā “Gustavs Zemgals un laikabiedri: vēsturiskais devums un vērtības nākotnei”. Jomas koordinatore iepazīstināja ar Skola 2030 organizēto konsultāciju “Kā analizēt avotus mācību stundā, lai attīstītu skolēnu prasmi atrast drošticamus avotus”, informēja, ka līdz 14.janvārim notiek Vēsture II un Sociālās zinātnes II eksāmena aprobācija, kurā uzsvars likts uz argumentāciju un viedokļa pamatošanu.

Skolotāji iepazinās ar jauna mācību līdzekļa saturu, jo izdevniecībā Zvaigzne ABC iznākusi Valda Klišāna mācību grāmata ”Vēsture un sociālās zinātnes vidusskolai I 1.daļa Vēsture, reliģija un politika”, tā saturiski aptver daļu no jaunā integrētā un kompetencēs balstītā optimālā līmeņa kursa,  savukārt padziļinātajiem kursiem Skola2030 veido digitālos mācību līdzekļus. 22.decembra sociālās un pilsoniskās mācību jomas koordinatoru konsultācijā skolotāji tika aicināti izmantot mācīšanās platformu - Skolo.lv un video mācību stundas TavaKlase.lv. Kārlis Klišāns dalījās ar savas stundas piemēru: par Tavaklase.lv  un skolo.lv materiālu integrēšanu mācību procesā par demokrātijas attīstību un kā izmantot interaktīvos materiālus Skolo.lv.

Sanāksmes  turpinājumā skolotāji vērtēja pirmā semestra darbu un  dalījās ar labās prakses piemēriem. Viļakas Valsts ģimnāzijas skolotāja Anželika Ločmele sociālajās zinībās 7.klasē veiksmīgi izmantojusi stenda prezentācijas veidošanu, attīstot skolēnu radošumu. Viņa rosināja izmantot vietni uzvediba.lv, tur  pieejamos materiālus, kā arī ieteica  skolām  mācību procesam iegādāties spēles.

Baltinavas vidusskolas skolotāja Inta Ludborža stāstīja par metodi, kā rosināt skolēnus pašiem mācīties. Par tēmu “Renesanse. Humānisms” skolēniem tiek piedāvāta darba lapa, kurā pirmie divi uzdevumi domāti zināšanu izpratnei, bet pārējie uzdevumi, lai mācītos. Atbalstam skolotāja  ir sagatavojusi 4 darba lapas ar atbildēm. Ar šo metodi labi strādāt, ja ir blokstundas.

Rugāju vidusskolas skolotāja Anita Stepanova dalījās pieredzē par Vēstures skolotāju biedrības konferencē gūtajām atziņām, piemēram, tiesības nepiedalīties vēlēšanās- vai tā ir pilsoniskā līdzdalība? Skolotāja ieteica L.Stafeckas grāmatu ”Mēs demokrātijā”, stāstīja par to, kā skolēnus motivēt lasīt un mācību stundās ieteica izmantot Latvijas Okupācijas muzeja reģionālās okupācijas vēstures popularizēšanas nolūkos izveidoto lekciju ar drāmas elementiem “Kārlēns pret Padomiju”.

Balvu profesionālās un vispārizglītojošās vidusskolas skolotājs Ainārs Strads kolēģiem ieteica biežāk izmantot vietnes uzdevumi.lv  virtuālo skolu un piedāvātos uzdevumus, īpaši formatīvai vērtēšanai, kā arī stāstīja par filmas “Elpojiet dziļi” fragmentu izmantošanu, mācot par cenzūru.

Aija Leitena, Viļakas Valsts ģimnāzijas un Rekavas vidusskolas skolotāja, iepazīstināja ar lasīšanas stratēģijām, lai veicinātu skolēnu lasītprasmi, dalījās pieredzē par atgādņu un informatīvo plakātu veidošanu, kā arī vietņu canva.com, padlet.com, youtube.com konta “Vēsturnīca” izmantošanas iespējām.

Balvu Valsts ģimnāzijas skolotāja Irēna Šaicāne runāja par metodēm, kā skolēnus mācīt meklēt argumentus, par Balvu pilsētas, skolas vēstures izmantošanu mācību stundās, par atgriezeniskās saites saņemšanu no skolēniem, dalījās ar atziņām no muzeju vadītāju kursiem, kur apguvusi jaunas interaktīvās prasmes.

Paldies visiem kolēģiem par dalīšanos pieredzē! Vēstures skolotāji tikšanās laikā guva daudz jaunu ideju turpmākajam darbam.

 

Informāciju sagatavoja:

Sociālās un pilsoniskās mācību jomas koordinatore

Mudīte Stepanova