Procesa apraksts
Pakalpojuma pieprasīšana
Trūcīgas mājsaimniecības statusa saņemšanai Sociālajā pārvaldē jāiesniedz iesniegums. Parakstot šo iesniegumu, pilngadīgie ģimenes locekļi pilnvaro vienu savu pārstāvi (līdziesniedzēju), kurš veiks nepieciešamās darbības statusa noformēšanai. Pašvaldības sociālās pārvaldes sociālā darba speciālists sadarbībā ar iesniedzēju elektroniski sagatavo iztikas līdzekļu deklarāciju, izmantojot valsts un pašvaldības informācijas sistēmās esošos datus. Iztikas līdzekļu deklarācijā jānorāda katra ģimenes locekļa ienākumi.
Deklarācijā norāda šādus mājsaimniecības ienākumus un saņemtos maksājumus:
1. ienākumus no darba un saimnieciskās darbības un citus ienākumus un saņemtos maksājumus par pēdējiem pilniem trim kalendāra mēnešiem;
2. neregulāra rakstura ienākumus (tai skaitā ienākumus no sava īpašuma atsavināšanas) un citus ienākumus un saņemtos maksājumus par 12 kalendāra mēnešu periodu (17.12.2020. MK. NR. 809 pielikums Nr.2);
3. Ja nepieciešamās informācijas nav datu bāzēs, iesniedzējs iesniedz papildus dokumentus.
Deklarācijas aizpildīšanai nepieciešami šādi dokumenti:
1. pase vai identifikācijas karte (uzrādīt);
2. iesniegumu, kuru parakstījušas mājsaimniecības pilngadīgās personas;
3. visu mājsaimniecībā esošo personu kredītiestāžu vai pasta norēķinu sistēmas kontu pārskatus par pilniem pēdējiem trim kalendāra mēnešiem;
4. darba devēja izziņu par darba samaksu par pilniem pēdējiem trim kalendāra mēnešiem par katru darba ņēmēju mājsaimniecībā;
5. dokumentus mājokļa pabalsta aprēķināšanai, kas apliecina ar mājokļa lietošanu saistītus izdevumus, kā arī uzrāda mājokļa lietošanu apliecinošus dokumentus (piemēram, īres līgumu), ja šādu dokumentu nav sociālā dienesta rīcībā;
6. izziņa par ienākumiem no saimnieciskās darbības (17.12.2020. MK Nr. 809 pielikums Nr. 1);
6. citi dokumenti pēc nepieciešamības un sociālā darba speciālista pamatota pieprasījuma.
Sociālās pārvaldes sociālā darba speciālisti, veicot personas sniegto datu apstrādi pašvaldības Sociālās palīdzības administrēšanas informācijas sistēmā (SOPA) un izmantojot valsts vienotās informācijas sistēmas, pārbauda personas sniegtās ziņas un novērtē personas dzīves apstākļus, apsekojot dzīvesvietā, ja tas nepieciešams lēmuma pieņemšanai.
! Ja laikposmā, kad mājsaimniecībai noteikts trūcīgas mājsaimniecības statuss, mainās mājsaimniecības sastāvs, materiālā vai sociālā situācija, mājsaimniecībai ir pienākums informēt Sociālo pārvaldi. Pašvaldības Sociālā pārvalde no jauna izvērtē atbilstību trūcīgas mājsaimniecības statusam un pieņem atbilstošu lēmumu.Pakalpojuma saņemšana
Pārvalde pēc iesnieguma un citu nepieciešamo dokumentu saņemšanas viena mēneša laikā nosaka atbilstību trūcīgas mājsaimniecības statusam, pieņem lēmumu par sociālās palīdzības pabalsta piešķiršanu, tā apmēru un izmaksas veidu, vai atteikumu piešķirt sociālo palīdzību, ja Noteikumos nav noteikta cita lēmuma pieņemšanas kārtība.
Pārvaldes lēmumu var apstrīdēt Balvu novada pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijā. Administratīvo aktu strīdu komisijas lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.